سندروم روده تحریک پذیر

کنترل و درمان سندروم روده تحریک پذیر

سندروم تحریک پذیر فقط به معنای روده ای تحریک پذیر و دچار استرس است. این سندروم معمولا در اثر فشار عصبی – ذهنی که باعث استرس جسمی می شود ایجاد شده و به عنوان اسپاسم (گرفتگی ) کولون هم معروف است.

علت ها و علایم :

در سندروم روده تحریک پذیر شخص دردهایی شبیه به گرفتگی در شکم، شکم نفخ کرده، مدفوع یبوستی که به تناوب تبدیل به اسهال می شود و عبور گاز دارد.  علت اصلی آن ناشناخته است اما نظریات مختلفی ارائه شده است. شایع ترین این نظریات چنین است که استرس نه تنها این بیماری را مستعد می کند بلکه در میزان شدت آن نیز مشارکت دارد. زنان نسبت به مردان راحت تر به آن مبتلا می شوند چون آنها بیشتر تمایل دارند مشکلات درون خود بریزند.

نکته :

فیبر طبیعی به رژیم غذای خود اضافه کنید. آرد گندم کامل را همراه با سبوس، گندم، سبوس جو، دوسر، سبزیجات، لوبیاها، پوست لوبیای گوارا پخته و بخورید. فیبر زیاد، گاهی اوقات می تواند گاز تولید کند. بنابراین اگر عادت به مصرف آن ندارید و با مواد قندی  تصفیه شده زندگی کرده اید، این مواد را به آرامی مصرف کنید. به بدن خود زمان بدهید تا خودش را تنظیم کند. همراه با آب، باید مایعات زیاد بنوشید، فیبر را درست قبل یا بعد از غذا نخورید. همچنین شما نیاز به نوشیدن ۷-۶ لیوان آب در روز دارید.

درمان ها:

  • خیسانده ای از یک مشت برگ نعناع (گرم خورد شود) اسپاسم های روده ای و گاز را تسیکن می دهد. نصف فنجان این خیسانده را چند ساعت یکبار و ۴-۳ بار بخورید.
  • مواظب برخی غذاهایی که می خورید و شما را مستعد هجوم بیماری می کند باشید. آنها را از رژیم غذایی خودتان حذف کنید و دوباره به آرامی و یک بار در هفته به رژیم غذایی خود وارد کنید تا معلوم شود که چه چیزی مشکل را بدتر می کند. برخی از مردم عدم تحمل لاکتوز (قندشیر) داشته و نسبت به فرآورده های شیر واکنش نشان می دهند. خوردن ماست تازه و شیرین نشده شیرگاو را امتحان کنید. مقدار کمی زیره بو داده که درشت درشت کوبیده شده وکمی نمک معدنی به ماست خودتان اضافه کنید.
  • چربی ها را در رژیم غذایی خودتان کاهش دهید، چون چربی انقباضات روده ای را تحریک می کند که موجب بدتر شدن روده های تحریک پذیر می شود.
  • از قهوه هم دوری کنید، علاوه بر کافئین، رزین هایی در دانه های قهوه وجود دارند که باعث تحریک می شوند.
  • سیگار، شراب و آبجو را از رژیم غذایی خود حذف کنید.

منبع : کتاب دانشنامه درمان های طبیعی /دکتر پی. اس. فادکه

محصولات ویژه

  1. منم این مشکل رو دارم. به دلم مونده یه لیوان قهوه بخورم :(((

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *